یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - الأحد 1 جماد أول 1443

(۱۳۹۶/۰۳/۲۶) خطبه های نماز جمعه – ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

خطبه(اول): موضوع:الف:جهاد شکم و دامن برترین جهاد است عَنْ اَبی بَصیرٍ قالَ:قالَ رَجُلٌ لِأَبی جَعْفَرِ(ع) ابی بصیر گوید:مـردی خـطاب به امام باقـر(ع) گـفـت: إِنِّـی ضـَعِیـفُ الْعَـمَلِ من از نظر عمل ضعیفم قَـلِـیـلُ الصَّلَاهِ و نمازهایم اندک می باشد قَـلِـیـلُ الصَّوْمِ و روزه داریم اندک است وَ لَکِنْ أَرْجُو أَنْ لَا آکُلَ إِلَّا حَلَالًا لـکن امیـدوارم […]

IMG_6688.jpg

IMG_6688.jpg

خطبه(اول):

موضوع:الف:جهاد شکم و دامن برترین جهاد است

عَنْ اَبی بَصیرٍ قالَ:قالَ رَجُلٌ لِأَبی جَعْفَرِ(ع)

ابی بصیر گوید:مـردی خـطاب به امام باقـر(ع) گـفـت:

إِنِّـی ضـَعِیـفُ الْعَـمَلِ

من از نظر عمل ضعیفم

قَـلِـیـلُ الصَّلَاهِ

و نمازهایم اندک می باشد

قَـلِـیـلُ الصَّوْمِ

و روزه داریم اندک است

وَ لَکِنْ أَرْجُو أَنْ لَا آکُلَ إِلَّا حَلَالًا

لـکن امیـدوارم جز حلال چیزی نخورم

فَقالَ لَهُ:

امام به او فرمود:

وَ أَیُّ جِـهَادٍ أَفْـضَـلُ مِـنْ عِفَّهِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ(۱)

چه جهادی برتر از پاکدامنی در شکم و شهوت است

توضیح:

موضوع شهوت شکم و دامن بقدری خطرناک است که رسولخدا(ص) طبق نقل مرحوم کلینی می فرماید:

ثَلَاثٌ أَخَافُهُنَّ عَـلَى أُمَّتـِی مِـنْ بَعْـدِی

سه چیز است که پس از خود از آنها بر امتم می ترسم

الضَّلَالَهُ بَعْدَ الْمَعْرِفَهِ                 

گمراهی پس از شناخت

وَ مَضَلَّاتُ الْـفـِتَـنِ                  

و فتنه های گمراه کننده

وَ شَهْوَهُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ(۲)      

و شهوت شکم و دامن

ب:جایگاه شب ۲۳ رمضان

از مفاد چند روایت استفاده می شـود که احتـمال قدر بودن شب ۲۳ ماه رمضان از دو شب دیگر بیشتر است

۱-مـرحـوم سـیـد بـن طـاوس از رسولخدا(ص) نقل کرده فرمود:

لَیْلَهُ الْقَدْرِ لَیْلَهُ ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ(۳)

شب قدر شـب ۲۳(ماه رمـضان) اسـت

۲-مرحـوم شـیخ طوسـی از طـریق زراره نقـل می کند که امام باقر یا امام صادق(ع) فرمود:

لَیْلَهُ ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ وَهِیَ لَیْلَهُ الْجُهَنی وَ حَدیثُهُ أنّه قالَ لِرَسُولِ اللهِ(ص) اِنّ مَنْزِلی ناءٍ عَنِ الْمَدینَهِ فَمُرْنی بلَیلهٍ أَدْخُلُ فیها فَأَمَرَهُ بِلَیْلَهِ ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ(۴)

شب ۲۳ شب جهنی است داستان او چنین است که وی به رسولخدا(ص) عرض کرد:خانه من از مدینه دور است مرا یک شب دستور بده که همان شب بیایم پیامبر(ص) هم به او دستور داد شب ۲۳ رمضان بیاید

۳-مرحوم علامه مجلسی از امام صادق(ع) نقل می کند فرمود:

لَیْلَهُ ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ اللَّیلَهُ الّتی یُفْرَقُ فیها کُلُّ أمْرِ حَکیمٍ وَ فیها یُکْتَبُ وَفْدُالحاجِّ وَ ما یَکُونُ مِنَ السَّنَهِ اِلَی السَّنَهِ(۵)

شب ۲۳ شبی است که در آن هر کار حکمت آمیزی فیصله می یابد در آن شب گروه حاجیان و آنچه از این سال تا سال آینده اتفاق خواهد افتاد نوشته می شوند

اعمال ویژه شب ۲۳:

بطوریکه نوع روزه داران بزرگوار در جریان هستند اعمال شبهای قـدر بر دو قـسم هسـتند

قسم اول اعمال مشترک هر سه شب که اهم آنها عبارتند از:

۱-غسل کردن (۶)

۲-شب زنده داری(۷)

۳-خواندن دعاء(۸)

۴-واسطه قرار دادن قرآن و اهل بیت(ع)(۹)

۵-تأکید بر اقامه نماز(۱۰)

۶-زیارت کردن امام حسین(ع)

امام صادق(ع) می فرماید:  

نَادَى مُنَادٍ تِلْـکَ الـلَّـیْلـَهَ مِـنْ بُـطـْنَانِ الْـعـَرْشِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ غَفَرَ لِمَنْ اَتی قَبْرَ الْحُسَیْنِ(ع) فی هذِهِ اللَّیْلَهِ(۱۱)

قسم دوم اعمال ویژه شب ۲۳ رمضان

۱-تأکید بر غسل کردن(۱۲)

۲-تأکید بر اهمیت ویژه قائل شدن بر این شب(۱۳)

۳-تأکید ویژه بر اقامه نماز و دعاء(۱۴)

۴-تأکید ویژه بر شب زنده داری(۱۵)

۵-تأکید بر زیارت امام حسین(ع)(۱۶)

۶-قرائت سوره های عنکبوت ،روم و دخان(۱۷)

۷-قرائت هزار مرتبه سوره قدر (۱۸)

۸-دعاء کردن برای امام زمان عج

مرحوم کلینی در فروع کافی(۱۹)،مرحوم شیخ طوسی در مصباح المتهجد(۲۰) ،کفعمی در کتاب المصباح(۲۱) و مرحوم سید بن طاوس در کتاب الاقبال(۲۲) از ائمه(ع) نقل کرده اند که:

تُکَرِّرُ فِی لَیْلَهِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ هَذَا الدُّعَاءَ سَاجِداً وَ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ عَلَى کُلِّ حَالٍ وَ فِی الشَّهْرِ کُلِّهِ وَ کَیْفَ أَمْکَنَکَ وَ مَتَى حَضَرَکَ مِنْ دَهْرِکَ تَقُولُ بَعْدَ تَحْمِیدِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ الصَّلَاهِ عَلَى النَّبِیِّ صاللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ …(۲۳)

در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان این دعا را مدام تکرار می کنی و می گویی در حال سجده و قیام و نشسته و در هر حالی، بلکه در تمام ایام این ماه و بلکه در هر زمان که امکان دارد و در سایر ایام و طول عمرت، بعد از حمد خدای متعال و صلوات بر پیامبر(ص) می گویی خدایا…

خطبه(دوم):

موضوع:الف:مناسبتهای هفته جاری

مناسبتهای این هفته از امـروز جمعـه ۲۶ خـرداد الی پنجشنبه ۱ تیر ماه به ترتـیب زیر می بـاشـند

۱-امروز جمعه ۲۱ رمضان و شهادت مظلومانه امیرمؤمنان(ع)(۴۰ق)(۲۴)

۲-روز جهاد کشاورزی و تأسیس دانشگاه آزاد و روز بیابان زدایی ۲۷ خرداد(۲۵)

۳-شهادت دکتر چمران و روز بسیج اساتید(۱۳۶۰ش)

۴-روز تأسیـس سـازمـان تبلیـغات و روز تبـلیغ و اطـلاع رسـانـی و روز اصناف و عزل بنی صدر(۲۶) و رحلت علامه محمد باقر مجلسی(۲۷) ۱ تیرماه

ب:روز جهانی بیابان زدایی

پیشروی بیابان ها و فرسایش زمین زندگی ۲۵۰ میلیون نفر را در سطح جهان با مشکلات اساسی مواجه ساخته و در نهایت سازمان ملل را وادار نموده ۱۷ ژوئن را به عنوان روز جهانی بیابان زدایی نامگذاری کند

به عنوان تبرک بخشی از عهدنامه امیرمؤمنان(ع) خـطـاب بـه مالـک اشـتر را ترجـمـه مـی کـنیـم:

وَلْیَکُنْ نَظَرُکَ فِی عِمَارَهِ الاَرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَـظَـرِکَ فِـی اسْتِجْلاَبِ الْخَرَاجِ، لاَنَّ ذَلِکَ لاَ یُدْرَکُ إِلاَّ بِالْعِمَارَهِ(۲۸)

باید توجه تو به آباد کردن زمین بیش از توجه تو به گرفتن مالیات باشد زیرا مالیات جز در نتیجه آبادانی فراهم نمی آید

عوامل بیابان زایی:

عـوامـل متـعددی در بیـابـان زایـی می تواند نقش داشته باشد از قبیل:

۱-تغییرات آب و هوا

۲-تخریب کردن جنگلها

۳-دامداری و چراهای بی رویه

۴-آبیاری های نادرست

۵-ازدیاد جمعیت جهان

۶-کشاورزی های بی رویه

۷-ساخت و سازهای غیر اصولی

۸-سیاست های غلط بعضی حاکمان

راه حل ها:

در زمینه راه حل برای مشکل بیابان زایی مـوارد مـتـعـددی وجـود دارد از قبـیـل:

۱-بالا بردن سطح اگاهی جوامع از طریق رسانه ها

۲-جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها

۳-احیاء و بازیافت زمین های فروسایی شده

۴-تثبیت کردن ریگهای روان

۵-حفاظت از محیط زیست و برقراری ثبات در آن

۶-اشراف اصولی و علمی دولت بر کشاورزی و دامداری

۷-اجرای دقیق مصوبات بیابان زدایی

۸-مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری ها(۲۹)

ج:روضه مظلومیت امیرمؤمنان(ع)

اگر تمامی ادوار زندگی و لـحظات عمر امیرمـؤمنان(ع) را مورد توجه قرار بدهیم خواهیم دید مظلومیت در تمامی آنها وجود داشته است

انسان هر چه فکر می کند و در حوادث تاریخ غور می کند نمی تواند فلسفه و حکمت اینهمه مظلومیت را بفهمد خودش مظلوم ،خانمش مظلوم ،فرزندانش مظلوم و شیعیانش در طول تاریخ مظلوم می باشند

دکتر هادی امینی فرزند مرحوم علامه امینی صاحب الغدیر می گوید در آخرین روزهای عمر پدرم از ایشان سوال کردند چه آرزویی دارید فرمود:ازخداوند یک عمر طولانی میخواهم که در گوشه بیابانی چادر بزنم و آنجا ساکن شوم و تا آخر عمرم بر مظلومیت علی(ع) گریه کنم(۳۰)

مظلومیت مولا از دیدگاه اهل بیت(ع):

۱-رسولخدا(ص) می فرماید:

یا عَلـِیُّ اَنْتَ الْـمَظْـلُومُ مِنْ بَعْدِی فَوَیْلٌ لـِمَنْ ظَلَمَکَ(۳۱)

ای علی تو پس از من مظلوم خواهی بود وای بر کسی که به تو ظلم روا دارد

۲-حـضـرت فاطمـه(س) در لحـظات آخـر عمـر گـریه می کرد امیرمؤمنان(ع) از علت آن پرسید عرض کرد اَبْکِی لِما تَلْقی بَعْدِی(۳۲)به مصائب تو بعد از خودم گریه می کنم

۳-امام صادق(ع) می فرماید:

اِنَّ رَسُولَ الله(ص) نَظَرَ اِلـی عَلـِیٍّ وَ الْـحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ(ع) فَبَکی وَ قالَ اَنْتُمُ الْمُسْتَضْعَفُونَ بَعْدی(۳۳)

رسولخدا(ص) به علی و امام حسن و امام حسین نگاه نمود و گریه کرد و فرمود شما را پس از من تضعیف خواهند ساخت

در کامل الزیارات است که امام علی النقی درکنار قبر امیرمؤمـنان(ع) چـنین زیـارت کـرد

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِیَّ اللهِ اَشْهـَدُ اَنَـّکَ اَوَّلُ مَظْلُومٍ وَ اَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ(۳۴)

سلام بر تو ای ولی خدا ، تو ای نخستین انسان ستمدیده و نخستین کسیکه حقّش را غصب کردند

مرحوم علامه امینی می فرماید:

اینکه به امیرمؤمنان(ع) می گویند اول مظلوم بی جهت نیست چون مرا وادار کردند پس از قرنها برای اثبات امامت ایشان الغدیر را بنویسم(۳۵)

و می گویند روزی یک عالم سنی وارد مجلس علامه امینی شد و از آن بزرگوار پرسید علی(ع) یک مسلمان و پیرو رسولخدا(ص) بود چرا شما ایشان را برخلفای دیگر ترجیح می دهید؟علامه پاسخ داد:مگر علی نیز مسلمان بود؟عالم سنی با تعجب پرسید؟این چه سوالی است؟معلوم است که ایشان مسلمان بود

علامه پاسخ داد: مگر قرآن نمی گوید:وَ إِنْ قیلَ لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا(۳۶)ولی تا آنجا که من می دانم درب را شکستند و پهلوی دختر رسولخدا(ص) نیز شکست. آیا به نظر شما علی ،فاطمه و اهل بیت رسولخدا(ص) مسلمان بودند؟

محمد بن الحنفیه می گوید:

أخَذْنا فی جِهازِهِ لَیْلاً وَ کانَ الْحَسَنُ(ع) یُغَسِّلُهُ وَالْحُسَیْنُ یَصُبُّ الماءَ عَلَیه…ثُمَّ وَضَعُوهُ عَلَی السَّریرِ وَ تَقَدَّمَ الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ(ع) اِلَی السَّریرِ مِنْ مُؤَخَّرِهِ وَ اِذاً مُقَّدَمُهُ قَدْ اِرْتَفَعَ وَ لایُری حامِلُه

روضه صعصعه بن صوحان:

بعد از اینکه امیرمؤمنان را به خاک سـپردنـدصعصعه بن صوحان در کنار قبر قرار گرفت

وَ وَضَعَ اِحْدی یَدَیْهِ عَلی فُؤادِهِ وَ الْاُخْری قَدْ اَخَذَ بِــهَا الـتُّـرابَ وَ ضَـرَبَ بِـهِ رَأسَـه ثُمَّ قالَ : بِاَبِی اَنْتَ وَ اُمّی یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ(ع)هَنیئاً لَکَ یا اَبَالْحَسَن قَوِیَ صَبْرُ کَ وَ عَظُمَ جِهادُکَ بِکَ اشْتَدَّ ظَهْرُ الْمُؤْمِنینَ وَ اسْتَقامَ الْاِسْلام وَ انْتَظَمَ الْاِیمانُ وَ اِنَّ یَوْمَکَ هَذا مِفْتاحُ کُلِّ شَرٍّ وَ مِغْلاقُ کُلِّ خَـیْـرٍ فَعَلَیْکَ مِنّی اَفْضَلَ الصَّلاهِ وَ السَّلام(۳۷)

د:مواضع رهبری

مواضع مقام معظم رهبری در اجتماع رؤسای قوای سه گانه و سایر مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی موضوعات مهم و اساسی مطرح فرمودند از جمله:

۱-نباید با تقسیم کردن مردم کار بزرگ مـلـت در انتـخابـات را خـراب کرد در سال ۵۹، رئیس جمهور وقت جامعه را دو قطبی، و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد که نباید این تجربه تکرار شود.

۲-دشمن در حال استفاده کردن از خلأهایی در برجام است که به علـت اعـتماد به طرف مقـابل بـاقی ماند

۳-آمریکا با اصل جمهوری اسـلامی و استـقلال کشور مخالف است با آن نمی توان کنار آمد

۴-آمریکایی ها در کنار حکام قرون وسطایی و قبیله ای سعودی از حقوق بشر سخن می گویند واقعا مضحک است و بعنوان لکه ننگ تاریخی بر پیشانی آنها باقی خواهد ماند

۵-مسئولان باید با دشمن خارجی و عوامل داخلـی او فاصـله گـذاری جدی کنند

۶-رییس جمهور محترم در سخنانشان مواردی را گفتند که باید بشود اما مخاطب و مجری عمده این موارد خود ایشان و تیم کاری دولت هستند(۳۸)

 

خطبه در خبرگزاریها:

فارس

تابناک

تسنیم

ایسنا

 

پی نوشت:

(۱)المحاسن/برقی ص ۲۹۲                                  

(۲)اصول کافی/کلینی ج۲ ص ۷۹

(۳)الاقبال/سید بن طاوس ج۱ ص۳۷۵                     

(۴)تهذیب الاحکام /شیخ طوسی ج۴ ص ۱۹۶                      

(۵)بحار الانوار/مجلسی ج۹۷ ص ۹/۱۱

(۶)الخصال/صدوق ص ۵۰۸/۱                       

(۷)الاقبال/ابن طاووس ج۱ص۳۴۵               

(۸)الامالی/شیخ طوسی ص۶۸۹         

(۹)بحار الانوار/مجلسی ج۹۸ص۱۴۶

(۱۰)فضائل الاشهر الثلاثه ۱۰۵/۹۴                  

(۱۱)کامل الزیارات ۳۴۱/۵۷۶            

(۱۲)بحار الانوار/مجلسی ج۸۱ص۱۹ 

(۱۳)الاقبال ج۱ص۳۵۶

(۱۴)بحار الانوار/مجلسی ج۱۸ ص۱۵۷                      

(۱۵)تهذیب الاحکام ج۴ ص۳۳۱                  

(۱۶)الاقبال/ابن طاوس ج۱ ص۳۸۳  

(۱۷)مصباح المتهجد ص۵۷۷

(۱۸)المقنعه /شیخ مفید ص ۳۱۳

(۱۹)فروع کافی/کلینی ج۴ ص ۱۶۲                                     

(۲۰)مصباح المتهجد /شیخ طوسی ۶۳۱/۷۰۵           

(۲۱)کتاب المصباح /کفعمی ص ۵۸۶

(۲۲)الاقبال/سید بن طاوس ص ۶۶۴                                     

(۲۳)تهذیب الاحکام/شیخ طوسی ج۳ ص ۱۰۲                                

(۲۴) مسار الشیعه /شیخ مفید ص ۲۶                                       

(۲۵)پایگاه اطلاع رسانی بیتوته                                 

(۲۶)شورای سیاستگزاری ائمه جمعه 

(۲۷) الکنی و الالقاب/قمی، ج۳، ص۱۴۹                             

(۲۸) نهج البلاغه نامه ۵۳

(۲۹) پایگاه اطلاع رسانی بیتوته

(۳۰)مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر                     

(۳۱)عیون اخبار الرضا/صدوق ج۱ص۳۰۳   

(۳۲)الامالی/شیخ طوسی ص ۳۵۱           

(۳۳)معانی الاخبار /صدوق ج۱ص۷۹

(۳۴)کامل الزیارات/ابن قولویه ص ۴۵                                            

(۳۵)مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر                                

(۳۶)سوره نور آیه شریفه ۲۸                         

(۳۷) بحار الانوار / مجلسی ج ۴۲ ص ۲۹۵

(۳۸)پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری