دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - الإثنين 19 ربيع أول 1443

(۱۳۹۶/۰۳/۲۷) سخنرانی روز بیست و دوم رمضان(هشدار امیرمؤمنان(ع) به گناهکاران)

احکام: ۱-روزه مسافر الف:مسافرت در ماه رمضان بدون اشکال است لکن اگر برای فرار از روزه باشـد مـکروه مـی باشد ب:کسی که در ماه رمضان مسافرت کرده فقط قضای روزه ها واجب است و کفاره ندارد ج:کسیکه به خاطر مسافرت روزه خود را افطار کرده اگر قضای روزه ها را تا ماه رمضان سال بعد […]

IMG_7200.jpg

IMG_7200.jpg

احکام:

۱-روزه مسافر

الف:مسافرت در ماه رمضان بدون اشکال است لکن اگر برای فرار از روزه باشـد مـکروه مـی باشد

ب:کسی که در ماه رمضان مسافرت کرده فقط قضای روزه ها واجب است و کفاره ندارد

ج:کسیکه به خاطر مسافرت روزه خود را افطار کرده اگر قضای روزه ها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخیر اندازد کار حرامی مرتکب شده و به جهت تأخیر باید برای هر روز یک مد(۷۵۰گرم)کفاره بدهد(۱)

۲-اقسام آب

آب که از جمله پاک کننده ها می باشد بنابر تقسـیمی به آب مضاف(ناخالص)و آب مطلق (خالص) تقسیم می شود

الف:آب مضاف(ناخالص)

آبی است که اطلاق آب بر آن به طور مطلق و بدون قید اضافی صحیح نباشد خواه از چیزی گرفته شود مانند آب سیب یا هندوانه و یا با چیزی مخلوط شده باشد به قدری که دیگر به آن آب نگویند مانند شربت(۲)

قال علی(ع):

یَا ابْـنَ آدَمَ إِذَا رَأَیْـتَ رَبَّـکَ سـُبْـحَانَـهُ یُتَابِعُ عَلَیْکَ نِعَمَهُ وَأَنْتَ تَعْصِیهِ فَاحْذَرْهُ(۳)

ای فرزند آدم هنگامی که میبینی پروردگارت نعمت هایش را پی در پی بر تو می فرستد در حالی که تو معصیت او را میکنی از او بترس(مبادا مجازات سنگینش در انتظار تو باشد)

توضیح:

امیرمؤمنان(ع) در این سخن حکمت آمیز به گنهکاران مغرورهشدار می دهد که نبایـد از حـقایـق امر غفـلت داشتـه باشـند و در حالی که از نعمت های بی پایان خدا استفاده می کنند و در ضمن او را نافرمانی می نمایند

اقسام گناه کاران:

می توان گناهکـاران را از نظـر ارتکـاب گنـاه وآلودگی بر ۳ قسم زیر تقسیم و دسته بندی کرد:

قسم اول:

کسانی که گناهان و آلودگی های کمتری دارند و در مقابل اعمال نیک توأم با صفای دل انجام داده اند خداوند چنین اشخاصی را در این جهان گرفتار مجازات هایی می کند تا پاک شوند و پاک از جهان بروند و دیگر چیزی برای روز قیامت باقی نماند

قسم دوم:

کسانی هستند که گناهان سنگین تری دارند و بدین جهت مجازات بیشتری نیز خواهند داشت خداوند به چنین کسانی فرمان توبه داده و اگر توبه نکنند در آخرت گرفتار خواهند شد

دو نمونه از آیات توبه:

۱-در سوره شوری می فرماید:

وَهُوَ الَّذِی یَقْبَلُ التَّوْبَهَ عَنْ عِبَادِهِ وَ یَعْفُو عَنِ السَّیِّئَاتِ وَیَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ(۴)

او کسی است که توبه را از بندگانش می‏پذیرد، و گناهان را می‏بخشد و آنچه را انجام می‏دهید می‏داند

۲-در سوره فرقان می فرماید:

مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا(۵)

کسی که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد که خداوند گناهان این گروه را به حسنات تبدیل می‏کند. و خداوند آمرزنده و مهربان است

قسم سوم:

کسانی هستند که سرکشی و طغیان را به حد نهایی رسانده اند در نتیجه خداوند توفیق خود را از آنان صلب می کند و میدان را برای آنان باز می گذارد و هر روز نعمت های بیشتری به آنان عنایت می کند تا پشت آنان از بار گناه سنگین تر گردد و ناگهان مجازات سنگین و دردناکی به سراغ آنان آمده و آنها را در هم می کوبد

یادآوری:

اینجا این سوال پیش می آید کار خداوند هدایت و بیدار ساختن بندگان است نه غافل کردن و گرفتار نمودن آنان در پاسخ باید گفت به این نکته باید توجه داشت که توفیقات الهی بر اثر لیاقت هاست گاه افرادی چنان مست و مغرور و سرکش می شوند که هر گونه شایستگی هدایت را از دست می دهند و در واقع اعمال آنهاست که آنان را آنقدر از خدا دور ساخته که حتی لیاقت هشدار ندارندبلکه به عکس مستحق مجازات های سنگین هستند(۶)

۱-خداوند در سوره انعام می فرماید:

فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِـمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَـغْـتـَهً فَإِذَا هُمْ مـُبْلـِسُـونَ(۷)

هنگامی که (اندرزها سودی نبخشید و) آنچه به آنها یادآوری شده بود فراموش کردند درهای همه چیز (از نعمتها) را به روی آنها گشودیم تا (کاملا) خوشحال شدند (و دل به آنها بستند) ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم) در این هنگام همه مایوس شدند (و درهای امید به روی آنها بسته شد!)

۲-خداوند در سوره اعراف می فرماید:

وَالَّذِینَ کَـذَّبُـوا بِآیَاتِـنَا سَـنَسـْتَـدْرِجُـهُـمْ مِـنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُونَ وَأُمْلِی لَهُمْ إِنَّ کَیْدِی مَتِینٌ(۸)

و آنها که آیات ما را تکذیب کردند تدریجا از آن راه که نمی‏دانند گرفتار مجازاتشان خواهیم کردو به آنها مهلت می‏دهیم (تا مجازاتشان دردناک تر باشد) زیرا طرح و نقشه من قوی (و حساب شده) است (و هیچکس را قدرت فرار از آن نیست)

گناه کاران از دیدگاه روایات:

در احادیث و روایات اهل بیت(ع) در زمینه اقسام گناهکاران و مجازات آنان روایات زیادی وارد شده است و از ابعاد مختلف موضوع گناه و گناه کاران مورد توجه قرار گرفته است به عنوان نمونه روایتی را از امام صادق(ع) ترجمه می کنیم:

۳-امام صادق(ع) می فرماید:

إِذَا أَرَادَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَیْراً فَأَذْنَبَ ذَنـْباً تَـبِعَـهُ بـِنـَقِمَـهٍ وَ یُـذَکِّـرُهُ الِاسْتِـغْـفَارَ

هنگامی که خداوند نیکی بنده ای را بخواهد به هنگامی که گناهی انجام دهد او را گوشمالی می دهد تا به یاد استغفار بیفتد

وَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَـبْدٍ شَـرّاً فَـأَذْنَـبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِعْمَهٍ لِیُنْسِیَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ یَتَمَادَى بِهِ

و هنگامی که بدی بنده ای را(بر اثر اعمال بدش بخواهد)وقتی گناهی می کند نعمتی به او می بخشد تا استغفار را فراموش کند و به کار خود ادامه دهد

وَ هـُوَ قَـوْلُ اللَّهِ عَـزَّ وَ جَـلَّ- سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ(۹)‏ بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِی(۱۰)‏

و این همان چیزی است که خداوند متعال می فرماید ما آنها را تدریجاً از آنجا که نمی دانند(به سوی عذاب)می بریم با بخشیدن نعمت به هنگام گناه

پی نوشت:

(۱)توضیح المسائل ۱۰ مرجع م ۱۷۰۵                                                                                               

(۲)رساله مصور ج۱ ص ۷۴

(۳)نهج البلاغه حکمت ۲۵

(۴)سوره شوری آیه شریفه ۲۵                                                                                                                  

(۵)سوره فرقان آیه شریفه ۷۰

(۶)شرح نهج البلاغه /مکارم ج۱۲ ص ۱۶۱                            

(۷)سوره انعام آیه شریفه ۴۴                          

(۸)سوره اعراف آیات ۱۸۲-۱۸۳

(۹)سوره اعراف آیه شریفه ۱۸۲                                                                                                        

(۱۰)اصول کافی /کلینی ج۲ ص ۱۵۲

پر بازدیدترین ها

بیشتر