یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - الأحد 1 جماد أول 1443

(۱۳۹۶/۰۴/۰۳) سخنرانی روز بیست و نهم رمضان(قرآن از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع))

احکام: مسئله(۱۲): فطره مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خـانه وارد شده و نان خور او حساب می شود بر او واجب است مسئله(۱۳): فطره مهمانی که بعد از غروب شب عید فطر وارد میشود بر صاحب خانه واجب نیست اگر چه پیش از غروب او را دعـوت کـرده بـاشـد […]

IMG_7136.jpg

IMG_7136.jpg

احکام:

مسئله(۱۲):

فطره مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خـانه وارد شده و نان خور او حساب می شود بر او واجب است

مسئله(۱۳):

فطره مهمانی که بعد از غروب شب عید فطر وارد میشود بر صاحب خانه واجب نیست اگر چه پیش از غروب او را دعـوت کـرده بـاشـد و در خـانـه او هـم افـطـار کـند

مسئله(۱۴):

اگر کسی فطره خویش را از خود جنس بدهد (مانند گـنـدم یا برنج و یا هر چیز دیگر) نباید آن را از جنس معیوب بدهد

مسئله(۱۵):

کسی که فطره چند نفر را می دهد لازم نیست همه را از یک جنس بدهد و اگر مثلا فطره بعضی را گندم و فطره بعض دیگررا جو بدهد کافی است

مسئله(۱۶):

کسی که نماز عید فطر می خواند بنابر احتیاط واجب بـاید فطره را پیش از نماز عید بدهد ولی اگر نماز عید نمیخواند مـی تــوانــد دادن فــطـره را تـا ظـهـر تـأخـیـر بـیـنـدازد

مسئله(۱۷):

اگر کسی فطره را کنار بگذارد نمی تـوانـد آن را بـرای خودش کنار بگذارد و مالی دیگر را برای فطره بگذارد

مسئله (۱۸):

کسانی که نتـوانسـتند ماه رمضـان روزه بـگیرند کفاره آنان برای هر روز ۲ هزار تومان می باشد

قال علی(ع):

إِنَّ لِلْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ حَقّاً وَإِنَّ لِلْوَالِدِ عَلَـى الْـوَلَـدِ حَقّاً

همانا فرزند را به پدر خود، و پدر را به فرزند خویش حقّى است

فَـحَقُّ الْوَالِدِ عَلَى الْوَلَدِ أَنْ یُطِیعَهُ فِی کُلِّ شَیْ‏ءٍ إِلَّا فِی مَعْصِیَهِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ

حق پدر بر فرزند این است که فرزند در همه چیز جز نافرمانى خدا، از پدر اطاعت کند

وَحَـقُّ الْوَلَـدِ عَلـَى الْـوَالِـدِ أَنْ یـُحَـسّـِنَ اسْـمَهُ وَیُـحَسِّنَ أَدَبَـهُ وَیُعَلِّـمَهُ الْـقُرْآنَ(۱)

، و حق فرزند بر پدر آن که نام نیکو بر فرزند نهد، خوب تربیتش کند، و او را قرآن بیاموزد

توضیح:

الف:در این حکمت امیرمؤمنان(ع) سه وظیفه مهم و اساسی برای پدران نسبت به فرزندان یادآوری می فرمـاید که عبارتند از:

۱-انتخاب کردن نام نیکو برای فرزندان است و معلوم است که مقصود از نام نیکو نام ارزشی و اسلامی است که باید یک مسلمان مورد توجه قرار بدهد

۲-یاد دادن آداب و رسـومات نیـکو به فـرزندان که این هم طبیعی است که منظور آداب دینی و اسلامی است

۳-یاد دادن معارف قرآنی که کتاب آسمانی خداوند و نسخه زندگی بشر و اولین یادگار پیامبر بزرگوار اسلام در کنار اهـل بیت اسـت

ب:میخواهیم مقداری در ارتباط با فـضایل قرآن و آثـار و بـرکات انس با قرآن را از دیدگاه خود قرآن و اهل بیت(ع) بحث کنیم:

۱-قرآن عامل آرامش روانی است

امروز یکی از مشکلات اساسی بشر و آسیب های اجتماعی که دامن گیر کل بشریت است اضطراب ها و اختلال های روانی است که این همه ظلم و جنایت ،آدم کشی و بی عدالتی را موجب گردیده است در حالی که اگر آموزه های قرآن بر بشریت حاکم گردد یک آرامش روانی بر انسانها حاکم خواهد شد

امام زین العابدین(ع) فرمود:

لَوْ ماتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْـمَغْـرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَـعـْدَ أَنْ یَـکـُونَ الْقُرآنُ مَعی (۲)

اگر همه مردم از شرق تا غرب عالم بمیرند با وجود قرآن در کنار من هرگز احساس وحـشـت و تـنهایی نـمی کنم.

۲- قرآن همیشه تازه است

یکی از مشکلاتی که قوانین اساسی بشریت دارد این است که در هر مدت کوتاهی باید در مفاد آنها تجدید نظر شود والا پاسخگوی جامعه نخواهد بود در حالی که یکی از کرامت های قرآن دائمی و همیشگی بودن معارف اوست که برای تمامی ادوار زندگی بشریت انعطاف دارد

امام صادق(ع) فرمود:

(قرآن) فِـی کُـلِّ زَمانٍ جَدیدٌ وَ عِنْدَ کُلُّ قــَوْمٍ غـَضٌّ اِلــی یَــوْمِ الْـقِیامَهِ(۳)

قرآن در هر زمانی و برای هر مردمی تا روز قیامت تازه و با طراوت است

۳-قران شفا دهنده بیماری هاست

از جمله آسیب های جوامع بشری آلودگی های فکری ،روحی و جسمی است که تبدیل به ظلم ها ،بی عدالتی ها ،گمراهی ها ،نفاق ها و بی اعتمادی ها در جوامع بشری گردیده است در حالی که معارف قرآنی شفا دهنده همه اینهاست

خداوند می فرماید:

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا(۴)

قرآن را نازل میکنیم که شفا و رحمت برای مؤ منان است و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمی‏افزاید.

و در آیه دیگر می فرماید:

یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَهٌ مِنْ رَبِّکُـمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ(۵)

ای مردم! اندرزی از سوی پروردگارتان برای شما آمده، و درمان آنچه در سینه‏ هاست، و هدایت و رحمت برای مؤ منان

امیرالمؤمنین (ع) فرمود:

اِنَّ فِیهِ شِفاءً مِنْ اَکْبرِ الدّاءِ وَ هُوَ الْکُفْرُ وَ النِّفاقُ وَ الْغَیُّ وَ الضَّلالُ(۶)

در قرآن درمان بزرگترین دردهاست درد کفر ، نفاق ، تباهی و گـمـراهـی

۴- همه اخبار در قرآن موجود است

خداوند در قرآن می فرماید:

لَا رَطْــبٍ وَلَا یَابِــسٍ إِلَّا فِی کِـتـَابٍ مُبِـیـنٍ(۷)

هیچ تر و خشکی وجود دارد جز اینکه در کتاب آشکار ثبت است(اگر مراد از کتاب مبین قران بوده باشد)

و در آیه دیگر می فرماید:

مـَا فَـرَّطْـنَا فِـی الْکِتـَابِ مــِنْ شَـیْءٍ(۸)

ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم

امام صادق (ع) فرمود:

فِیهِ ( قرآن) خَبَرُ کُمْ وَ خَبَرُ مَنْ قَبْلَکُمْ وَخَبَرُ مَنْ بَعْدَکُمْ وَ خَبَـرُ السَّماءِ وَ الْاَرْضِ(۹)

اخبار مربوط به شما و پیشینیان و آینـدگان شمـا وخبرهای آسمانها و زمـین در ایـن قـرآن اسـت

۵- پاداش یادگرفتن و یاددادن قرآن

رسولخدا (ص) فرمود:

اَلا مَنْ تَعَلَّمَ الْـقُرآنَ وَ عَـلَّمَهُ وَ عَـمِلَ بـِما فـیـهِ فَاَنا لَـهُ دَلـیـلٌ اِلـَی الْـجـَـنَّـهِ (۱۰)

بدانید که هرکس قرآن را بیاموزد و به دیگران آموزش دهد و به آنچه در آن است عمل کند من راهنمای او بسوی بهشت هستم.

پی نوشت:

(۱)نهج البلاغه حکمت ۳۹۹                                                                                                   

(۲) اصول کافی /کلینی ج ۲   ص ۶۰۲                                                                               

(۳) بحار الانوار/مجلسی ج ۹۲ ص ۱۵                    

(۴)سوره اسرا آیه شریفه ۸۲                                      

(۵)سوره یونس آیه شریفه ۵۷                                    

(۶) نهج البلاغه خطبه ۱۷۶                 
(7)سوره انعام آیه شریفه ۵۹              

(۸)سوره انعام آیه شریفه ۳۸  

(۹)اصول کافی ج ۲ ص ۵۹۹ / ۳     

(۱۰)کنزل العمال/متقی هندی ح ۲۳۸۶