شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - السبت 22 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۶/۰۴/۲۸) رسالت های سنگین اخلاقی و انقلابی سرگروه های طرح صالحین

قال رسول الله(ص): إِنـَّمَا بُعـِثْتُ لِأُتـَمِّمَ مَـکَارِمَ الْأَخْـلَاقِ(۱) به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم مقدمه: با توجه به اینکه اعضای محترم جلسه خواهران سرمربی طرح صالحین شمال استان می باشد و موضوع بحث ما مباحث اخلاقی است لذا به دلیل محدودیت فرصت چند محور از مباحث اخلاقی را […]

IMG_8383.jpg

IMG_8383.jpg

قال رسول الله(ص):

إِنـَّمَا بُعـِثْتُ لِأُتـَمِّمَ مَـکَارِمَ الْأَخْـلَاقِ(۱)

به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم

مقدمه:

با توجه به اینکه اعضای محترم جلسه خواهران سرمربی طرح صالحین شمال استان می باشد و موضوع بحث ما مباحث اخلاقی است لذا به دلیل محدودیت فرصت چند محور از مباحث اخلاقی را با بهره گیری از احادیث و روایات اهل بیت(ع) مطرح می سازم

الف:جایگاه اخلاق

در فرهنگ اهل بیت(ع) موضوع اخلاق از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است به عنوان نمونه چند مورد از روایات مربوطه را یادآوری می کنم:

۱-اخلاق ظرف دین است

رسولخدا(ص) فرمود:

اَلـْخُـلـْقُ وِعـاءُ الـدّیـنِ(۲)

اخلاق ظرف دین اسـت

توضیح:

اخلاق بقدری اهمیت دارد که رسولخدا(ص) آن را به عنوان ظرف دین معرفی فرموده است و برداشتی که از این روایت می کنیم این است که یکی از عوامل مهم گسترش دین و جذب مردم بسوی آن اخلاق است

۲-اسلام حسن خلق است

رسولخدا(ص) فرمود:

اَلْاِسْـلامُ حُـسْنُ الْـخُـلْـقِ(۳)

اسلام خـوش خویـی است

توضیح:

باز این حدیث نقش سرنوشت ساز اخلاق را بیان فرموده در حدی که دین اسلام را در حسن الخلق خلاصه فرموده است لذا ضرورت دارد همه کسانی که مسئولیت دعوت دیگران به سوی دین اسلام دارند موضوع خوش خلقی را جدی بگیرند

۳-حسن خلق در پیشگاه خدا

امام صادق(ع) فرمود:

مَا یُقْدِمُ المُومِنُ عَلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَمَلٍ بَعدَ الفَرَائِضِ أَحـَبَ إلَـی اللهِ تَـعـَالَـی مِـنْ أَنْ یـَسـَعَ النَّاسَ بـِخُـلُـقـِهِ(۴)

مومن بعد از واجبات، نزد خداوی عز و جل کاری محبوب تر از این نیاورد که از اخلاق او در راحتی و آسایش باشند

ب:معنی حسن خلق

لازم به یادآوری است که در نوع مکتب ها موضوع حسن خلق مطرح شده است لکن معیار در حسن خلق آنها جذب منافع شخصی است لذا خوش رفتاری آنان ریشه دینی و اعتقادی ندارد بلکه تا زمانی خوش خلق و خوش برخورد هستند که منافع مادی آنها تأمین گردد لکن در دین مقدس اسلام خوش خلقی ریشه اعتقادی دارد

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

حُسْنُ الـْخُلْقِ فـی ثَلاثٍ اِجْتِنابُ الْـمَحارِمِ وَ طَلَبُ الـْحَلالِ وَ الـتَّـوَسّـُعِ عـَلَـی الـعِـیالِ(۵)

خوش خویی در سه چیز است :دوری کردن از حرامها ،طلب حلال و فراهم آوردن رفاه برای خانواده

از امام صادق(ع) در مورد معنای حسن خلق سـوال شد در پاسخ چنیـن فرمود:

تُـلـیـنُ جـانِـبَـکَ   

نرم خو و مهربان باشی

وَ تَطیبُ کَلامَکَ        

و گفتارت مؤدبانه باشد

وَ تَلْقی أَخاکَ بِبِشْرٍ حَسَنٍ(۶) 

و با برادرت با خوش رویی برخورد کنی

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

اِنَّ مِنْ مَکارِمِ الْاَخْـلاقِ           

از جمله مکارم اخلاق این است که

اَنْ تَصِلَ مَنْ قَطَعَکَ     

ارتباط پیدا کنی با کسیکه از تو بریده

وَ تُعْطِیَ مَنْ حَرَمَکَ                

و عطا کنی به کسیکه از تو دریغ داشته

وَ تَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَکَ(۷)

و درگذری از کسیکه به تو ستم کرده

ج:آثار سوء بداخلاقی

در ضمن روایات متعدد آثار زیادی برای بدخلقی و بداخلاقی مطرح شده است که به عنوان نمونه مواردی را بصورت فهرست یادآوری می کنیم:

۱-بدخویی گناهی نابخشودنی است (۸)

۲-بدخویی مایه تیره روزی و شکنجه روح است(۹)

۳-بدخویی الفت و دوستی را از بین می برد(۱۰)

۴-بدخویی خود یک نوع عذاب است(۱۱)

۵-خانواده انسان بداخلاق از او بیزارند(۱۲)

۶-بداخلاق خودش را عذاب می دهد(۱۳)

د:رسالت های خواهران سرمربی

لازم به ذکر است که خواهران سرگروه های شجره طیبه صالحین غیر از وظایف و رسالت های قانونی مسئولیت های سنگین اخلاقی و انقلابی دیگری نیز دارند از قبیل:

۱-گرم نگه داشتن کانون خانواده

۲-خـوب شـوهـر داری کـردن

۳-تربیت فرزندان با آموزه های دینی

۴-حضور جدی در تمامی صحنه های انقلاب اسلامی

۵-بالا بردن سطح شناخت و معرفت دینی و سـیاسـی

۶-نقش آفرینی در میان فامیل

۷-حضور در مراسمات عبادی

۸-تلاش جدی برای فهم و تبیین مواضع رهبری

۹-پاسخگویی به شبهات مربوط به زنان

۱۰-انجام رسالت امر به معروف و نهی از منکر زبانی

پی نوشت:

(۱) بحارالانوار/ج /۱۶ص ۲۱۰

(۲)کنزالعمال/هندی ۵۱۳۷

(۳)کنزالعمال/هندی ۵۲۲۵                                                                                                   

(۴)اصول کافی/کلینی ج ۲ ص ۱۰۰

(۵)بحار الانوار/مجلسی ج۷۱ ص ۳۹۴                       

(۶)معانی الاخبار /صدوق ج۱ ص ۲۵۳                                  

(۷)غرر الحکم/آمدی ۳۵۴۳

(۸)المحجه البیضاء ج۵ ص ۹۳                       

(۹)غرر الحکم ۵۶۴۰                          

(۱۰)غرر الحکم ۵۵۹۳            

(۱۱)غرر الحکم حدیث ۱۶۶۷

(۱۲)غررالحکم ۸۵۹۵                         

(۱۳)بحار الانوار/مجلسی ج۷۸ ص ۲۴۶