جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - الجمعة 28 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۶/۰۶/۲۴) خطبه های نماز جمعه – ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

خطبه(اول): موضوع:الف:بر توشه تقوا تکیه کنید عن مولانا علی(ع): تـَجَـهَّـزُوا رَحِـمَکـُمُ اللَّهُ آماده شوید خداوند شما را رحمت کند فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِـیلِ… چون برای کوچ کردن ندا شده اید فـَقَطّـِعُـوا عَلَائــِقَ الـدُّنْـیَا وابستگیهای دنیا را قـطع کنید وَاسْتَظْهِرُوا بِـزَادِ التـَّقـْوَى(۱) و بــر تـوشـه تقـوا تـکـیه کنـید ب:عبرت آموزی در اسلام از جمله معارفی که […]

IMG_8164.jpg

IMG_8164.jpg

خطبه(اول):

موضوع:الف:بر توشه تقوا تکیه کنید

عن مولانا علی(ع):

تـَجَـهَّـزُوا رَحِـمَکـُمُ اللَّهُ

آماده شوید خداوند شما را رحمت کند

فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِـیلِ

چون برای کوچ کردن ندا شده اید

فـَقَطّـِعُـوا عَلَائــِقَ الـدُّنْـیَا

وابستگیهای دنیا را قـطع کنید

وَاسْتَظْهِرُوا بِـزَادِ التـَّقـْوَى(۱)

و بــر تـوشـه تقـوا تـکـیه کنـید

ب:عبرت آموزی در اسلام

از جمله معارفی که در قرآن و روایات روی آن بسیار تأکید و سفارش شده است عبرت آموزیاست و تحت این عنوان موضوعات و عناوین متعددی قابل طرح و بررسی هستند در حد وسع خطبه به بخشی از آنها که در عصر ما مبتلا به هستند اشاره می کنیم

معنی عبرت:

لغت شناسان واژه عبرت را به پندآموزی ،تدبّر و نظر ،تفسیر کردن و عبور کردنمعنی کرده اند(۲)

مباحث عبرت:

بطوریکه اشاره گردید عبرت دارای مباحث متعددی است به بخشی از آنها که در آیات قرآن و احادیث اهل بیت(ع) مطرح شده است اشاره می کنیم

۱-داشتن تقوا شرط عبرت آموزی است(۳)

۲-ضرورت عبرت آموزی از حوادث تاریخ(۴)

۳-عبرت آموزی از پدیده های کره زمین(۵)

۴-عبرت آموزی از سرنوشت ستمگران(۶)

۵-عوامل و ابزار عبرت آموز(۷)

۶-ثمره و نتایج عبرت گرفتن(۸)

۷-ضرورت درس آموزی از عبرت ها(۹)

عبرت از زندگی بی تقوایان:

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

أُوصـِیـکُـمْ بِـتَـقـْوَى اللَّهِ …

شما را به تقوای الهی سفارش می کنم…

وَدَاوُوا بِهَا الْأَسْقَامَ

و با آن بیماریها را درمان کنید

وَبَادِرُوا بـِهَا الْـحِمَامَ

و با آن به استقبال مرگ بروید

وَاعْـتَـبِـرُوا بِـمَـنْ أَضـَاعَـهَا

و از کسانیکه آن را رها کردند عبرت بگیرید

وَلَا یَـعْـتَبِـرَنَّ بِـکُـمْ مَنْ أَطَاعَهَا(۱۰)

و مبادا خودتان مایه عبرت تقوا پیشگان شوید

عبرت آموزی از عوامل بصیرت است:

امـیرمـؤمـنان(ع) در ضمـن خـطبه۱۵۳ نهج البلاغه چنین می فرماید:

فَإِنَّمَا الْبَصِیرُ مَنْ          

انسان بصیر و بینا کسی است که

سَـمـِعَ فَتَـفَکَّـرَ           

با گوش خود بشنود و بیندیشد

وَنَـظَرَ فـَأَبْـصـَرَ          

و با چشم خود ببیند و بینا شود

وَانـْتَـفَعَ بِالْعـِبـَرِ         

و از عبرتها سود و نفع ببرد

ثُـمَّ سـَلَـکَ جَـدَداً وَاضـِحاً               

سپس در جاده روشنی گام نـهد

وَلَا یُعِینُ عَلَى نَفْسِهِ الْغُوَاهَ

گمراهان را بر خود مسلط نسازد

بـِتـَعـَسُّفٍ فِـی حَـقٍّ

از طریق سازشکاری در حق

أَوْ تَحْرِیفٍ فِی نُطْقٍ

یا ابتلا به تحریف در سخن

أَوْ تـَخَـوُّفٍ مِنْ صِدْقٍ(۱۱)

یا به خاطر ترس از راستگویی

خطبه(دوم):

موضوع:الف:مناسبتهای هفته جاری

مـناسبتـهای ایـن هفته از امروز جمعه ۲۴شهریور ماه الی پنـجـشنبه ۳۰ شهریور ماه به ترتیب زیر می باشند

۱-امروز جمعه ۲۴ شهریور مصادف با ۲۴ ذی الـحجه چـند منـاسبت مهم دارد

الف:نزول آیه شریفه تطهیر

إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْـسَ أَهْلَ الْـبـَیـْـتِ وَیُـطَـهِّـرَکُـمْ تَـطْـهِـیـرًا(۱۲)

خداوند فقط می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دور سازد و کاملا شما را پاک کـند

بر اساس مفاد بسیاری از روایات شیعه و اهل سنت این آیه شریفه در شأن پیامبر(ص) ،علی(ع)،فاطمه(س)،حسن(ع) و حسین(ع) نازل شده است(۹ق) بطوریکه مرحوم بحرانی در تفسیر خود ۵۸ روایت شیعه و سنی در این زمینه نقل می کند(۱۳)

ب:نزول آیه شریفه مباهله

فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ(۱۴)

هر گاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم

به تصریح منابع روایی اهل سنت، مانند صحیح مسلم، مسند احمد بن حنبل، سنن بیهقى، صحیح ترمذى، الدرالمنثور، احکام القرآن و…«آیه مباهله» درباره امام على(ع) و حضرت فاطمه(س) و حسنین(ع) نازل شده است.

با این وجود در کمال تعجب می بینیم افرادی از جمله نویسنده تفسیر المنار که عالم معروفی محسوب می شود، گفته اند: «مدارک این روایات مربوط به شیعه است». ما از او می پرسیم آیا صحیح مسلم، صحیح ترمذى، مسند احمد، الدّر المنثور، و … را علماى شیعه نوشته اند؟(۱۵)

ج:نزول آیه ولایت

إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّـذِیـنَ آمَـنُوا الَّـذِیـنَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ(۱۶)

سرپرست و رهبر شما تنها خدا است، و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده‏ اند و نماز را بر پا می‏دارند و در حال رکوع زکات می‏پردازند

نزد شیعیان هیچ اختلافى نیست که آیه ولایت(آیه ۵۵ سوره مائده) در حق على بن ابى طالب(ع) وارد شده است. همچنین بسیارى از علماى اهل سنت، شأن نزول این آیه را درباره حضرت على بن ابى طالب(ع) نقل کرده اند. جالب اینکه: در کتاب «غایه المرام بحرانی» تعداد ۲۴ حدیث در این باره از طرق اهل تسنن و ۱۹ حدیث از طرق شیعه نقل شده است(۱۷)

د:نزول سوره هل اتی

هَلْ أَتَى عـَلَـى الْإِنْـسَانِ حـِیـنٌ مِـنَ الــدَّهْــرِ لَــمْ یَکـُنْ شَـیْـئًا مَـذْکُــورًا(۱۸)

آیا چنین نیست که زمانی طولانی بر انسان گذشت که چیز قابل ذکری نبود؟

سوره هل اتی در شأن پیامبر(ص)،امیرمؤمنان(ع) حضرت زهرا(س) ،امام حسن و امام حسین(ع) نازل شده است

واحدى در «الوسیط» و زمخشرى در «کشاف» می گویند: امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای شفای حسنین(ع) نذر کردند که سه روز روزه بگیرند، حسنین(ع)نیز با آنان روزه گرفتند ولی افطار هر روزشان را به تقاضای نیازمندان به آنها دادند در حالیکه خود به آن نیاز داشتند.

ولذا خداوند سوره «هل أتی» را در شأن ایشان نازل فرمود و عمل آن بزرگواران را ستود. همین معنى را با تفاوت مختصرى، قرطبى در تفسیرش ذیل آیات مورد بحث نقل مى کند(۱۹)

ج:روز خانواده

بطوریکه اشاره گردید روز ۲۵ شهریور تحت عنوان روز خانواده و تـکریم بازنشـستـگان نـامـگذاری شـده اسـت

امروز خانواده ها با مشکلات اساسی مواجه شده اند و علت اصلی این مشکلات ماشینی شدن زندگی و نفوذ فرهنگ غربی است برای تحکیم پایه های خانواده به ویژه رابطه زن و شوهر توجه کردن به وظایف مشترک و اختصاصی هر کدام از ضرورت های اجتناب ناپذیر است که بصورت اجمال به آنها اشاره می کنیم:

الف:وظایف مشترک

۱-اظهار علاقه و محبت متقابل(۲۰)

۲-خوش رفتاری و خوش خلقی(۲۱)

۳-رعایت کردن حقوق همدیگر(۲۲)

۴-قدردانی از زحمات همدیگر(۲۳)

۵-کمک به همدیگر در انجام وظایف(۲۴)

۶-چشم پوشی از لغزشها و کوتاهی ها(۲۵)

۷-تأمین نیازهای جنسی همدیگر(۲۶)

ب:وظایف اختصاصی مرد

۱-حفظ خانواده از آسیب های اعتقادی(۲۷)

۲-تأمین نیازهای فرهنگی خانواده(۲۸)

۳-هدیه دادن به خانواده(۲۹)

۴-تأمین هزینه زندگی خانواده(۳۰)

۵-غیرت ورزی در حق خانواده(۳۱)

ج:وظایف اختصاصی زن

۱-در اطاعت شوهر خود بودن(۳۲)

۲-اظهار عشق و علاقه به شوهر(۳۳)

۳-زینت و آرایش خود فقط برای شوهر(۳۴)

۴-حراست از حجاب و پاکدامنی خود(۳۵)

۵-داشتن مهارت در تهیه غذای مناسب(۳۶)

 

خطبه در خبرگزاریها:

باشگاه خبرنگاران جوان

ایسنا

ایرنا

فارس

رسا

تسنیم

 

پی نوشت:

(۱)نهج البلاغه خطبه ۲۰۴                                                                                                      

(۲)فرهنگ قرآن ج۲۰ص۵۳                                    

(۳)سوره بقره آیه شریفه ۶۶              

(۴)طوره طه آیه شریفه ۱۲۸              

(۵)سوره انعام آیه شریفه ۱۱  

(۶)سوره ابراهیم آیه شریفه ۴۵

(۷)نهج البلاغه خطبه ۱۸۲                  

(۸)مصباح الشریعه ص۲۰۴                 

(۹)بحار الانوار/مجلسی ج۷۳ص۱۱۹  

(۱۰)نهج البلاغه خطبه ۱۹۱

(۱۱)نهج البلاغه خطبه ۱۵۳

(۱۲)سوره احزاب آیه شریفه ۳۳                               

(۱۳) تفسیر البرهان/بحرانی ج ۶، ص ۲۸۶ ـ ۲۵۲                             

(۱۴)سوره آل عمران آیه شریفه ۶۱

(۱۵)پایگاه اطلاع رسانی آیت ا.. مکارم        

(۱۶)سوره مائده آیه شریفه ۵۵          

(۱۷)پایگاه اطلاع رسانی آیت ا.. مکارم                    

(۱۸)سوره انسان آیه شریفه ۱ل آل

(۱۹)برگرفته از تفاسیر

(۲۰)تحف العقول ص ۲۳۴                

(۲۱)بحار الانوار ج۷۸ص۲۳۶

(۲۲)الامالی /صدوق ص ۴۵۳ وسنن ابن ماجه ج۱ص۵۹۴   

(۲۳)الخصال/صدوق ص۵۸۸

(۲۴)المناقب/ابن شهر آشوب ج۳ص۳۵۶      

(۲۵)غررالحکم/آمدیح۹۱۴۹ 

(۲۶)فروع کافی/کلینی ج۵ص۵۰۷                           

(۲۷)سوره تحریم آیه ۶

(۲۸)ینابیع الموده/قندوزی ج۲ص۴۵۷         

(۲۹)ثواب الاعمال/صدوق ص۲۳۹   

(۳۰)اسدالغابه/ابن اثیرج۲ص۴۲۰                 

(۳۱)وسایل الشیعه ج۱۴ باب وجوب الغیره

(۳۲)کنزالعمال/هندی ج۱۶ص۶۰۹  

(۳۳)سفینه البحار ج۱ص۵۶۱ 

(۳۴)وسایل الشیعهج۱۴ص۲۱۲ح۲                  

(۳۵)سوره نور آیه ۳۰

(۳۶)وسایل الشیعه ج۱۴ص۱۵