پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - الخميس 27 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۷/۰۲/۲۹) سخنرانی روز دوم ماه مبارک رمضان(روزه از عبادات است)

احکام: مسئله ۳: انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و بهتر است که شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنـمایـد مسئله(۴): از اول شب مـاه رمـضان تـا اذان صبـح هر وقت نیت روزه فردا بـکند اشـکال نـدارد روزه خواران مجاز: پرسش:برای چه کسانی […]

احکام:

مسئله ۳:

انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و بهتر است که شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنـمایـد

مسئله(۴):

از اول شب مـاه رمـضان تـا اذان صبـح هر وقت نیت روزه فردا بـکند اشـکال نـدارد

روزه خواران مجاز:

پرسش:برای چه کسانی روزه خواری جایز است؟

همه مراجع:بر چند دسته روزه واجب نیست،آنان عبارتند از:

۱-پیرمرد و پیرزنی که گرفتن روزه برای آنان مشقت دارد

۲-زن بارداری که گرفتن روزه برای حمل یا خودش ضرر دارد

۳-زن شیردهی که گرفتن روزه برای بچه یا خودش ضـرر دارد

۴-بیماری که گرفتن روزه برای او ضرر دارد

۵-کسی که بیماری دارد که زیاد تشنه میشود و نمیتواند تشنگی را تحمل کند

۶-کسی که به سن بلوغ نرسیـده اسـت

۷-زنی که خون حیض و نفاس می بیند

۸-کسی که به مسافرت می رود و در جایی قصد اقامت ده روز نمی کند

۹-دختری که به جهت ضعف بنیه گرفتن روزه برای او مشقت فراوان و ضرر دارد

۱۰-کسی که بی هوش است و یا در کما به سر می برد(۱)

 

قال الله تعالی:

یَا أَیُّهَا الَّـذِیـنَ آمَـنـُوا کُـتِـبَ عَلَیْکُـمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(۲)

ای افرادی که ایمان آورده‏ اید، روزه بر شما نوشته شد همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شده، تا پرهیزکار شوید

روزه از عبادات است:

برای هر چه بهتر روشن شدن جایگاه روزه در عبادات اسلامی لازم است مقداری در مورد تقسیمات تعالیم دین مقـدس اسلام توضیـح داده شـود

علما تعالیم اسلام را به سه قسم کلی تقسیم فرموده اند:

الف:اعتقادات

معارفی هستند که هدف از آنها شناخت ،ایمان و اعتقاد می باشد که به قلب و اندیشه انسان مربوط است مانند توحید،عدل ،نبوت ،امامت و معاد

ب:اخلاقیات

اموری هستند که هدف از آنها این است که انسانها از نظر خصلتها و ویژگی های روحی چگونه باید باشند و چگونه نباشند به عبارت دیگر باید ها و نبایدهای اخلاقی مانند عدالت ،شجاعت ،صبر و پایداری و…

 

ج:احکام عملی

معارفی هستند که هدف از آنها این است که مکلف در خارج آنها را عـملی سـازد

فقها بخش احکام را در اصطلاح خود فقه نامیده اند و تمامی موضوعات مربوطه را در چهار قسم کلی خلاصه کرده اند:

۱-عبادت

۲-عقود

۳-ایقاعات

۴-احکام

ظاهراً اساس این تقسیم از مـرحـوم محـقق صـاحـب شـرایع الاسلام است که عبادات را به ترتیب زیر معرفی فرموده اند:

کتابهای ۱-الطهاره۲-الصَّلاه۳-الزکاه۴-الخمس۵-الصوم۶-الاعتکاف ۷-الـحج۸-العمـره۹-الـجهاد۱۰-امـر بـه مـعروف و نهـی از مـنکـر

شرایط عمومی عبادات:

فقها در کتب فقهی چند حکم و شرط عمومی برای تمامی عبادات مطرح فرموده اند از قبیل:

۱-داشتن قصد قربت

یعنی خود این اعمال هدف نمی باشد بلکه وسیله ای هستند برای رساندن انسان به خداوند (قربه الی الله)لذا هر عبادتی عاری از قصد قربت باشد باطل است

 

۲-دوری از ریا

یعنی مکلف از خودنمایی، جلب توجه و نظر دیگران به دور باشد در غیر اینصورت مرتکب گناه گشته و عـمل او باطل خواهد شد

۳-عدم تمجید از عبادات

تعریف و تمجید مکلف از عبادتهای خویش پیش دیگـران مکروه است بطوریکه در آیه ۳۲ در سوره نجم می فرماید:

فَلا تُزَکُّوا اَنْفُسَکُمْ هُوَ اَعْلَمُ بـِمَنِ اتَّـقـی

خودستایی نکنید که خداوند داناتر است به کسی که متقی و پارسای واقعی است

 

تذکر:

الـبـتـه اگـر ایـن بازگـویی بـرای رفـع تـهـمـت از خویش یا تشویق دیگران باشد بدون اشکال است

۴-عدم احساس طلبکاری

احساس طلبکاری از خداوند در برابرعـبادات یـک عمـل نابخردانه اسـت

 

۵-مغرور نشدن

مکلف نباید به عبادات خود مغرور شده و خود را ایـمن از عذاب و عقاب اخروی بداند چون این عقیده حرمت دارد

 

۶-انجام اعمال به طور شخصی

نایب گرفتن در عبادت برای شخص زنده صحیح نیست لذا هر مکلفی باید اعمال خویش را شخصاً به جا آورد مگر در حج برای شخصیکه امیدی ندارد خود بتواند آن را بجا آورد

 

 

پی نوشت:

(۱)توضیح المسائل مراجع ۱۷۲۵-۱۷۲۹-العروه الوثقی ج۲

(۲)سوره بقره آیه ۱۸۳