جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - الجمعة 21 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۷/۰۳/۰۷) سخنرانی روز دوازدهم ماه مبارک رمضان(صله ارحام)

احکام: مسئلهٌ(۸): نوع فقهاء تزریق آمپولها و سرمهایی که به جای غذا تـزریق می شـوندجـایز نمی دانند در عین حال روزه داران به فتاوای مرجع خویش مراجعه فرمایند چون بعضی مراجع دیدگاه های متفاوتی دارند از احتیاط واجـب ، احـتیاط مستحب، بهتر است خودداری کند.اجتناب خالی از وجه نیست مسئلهٌ(۹): استفاده از اسپری که بصورت […]

احکام:

مسئلهٌ(۸):

نوع فقهاء تزریق آمپولها و سرمهایی که به جای غذا تـزریق می شـوندجـایز نمی دانند در عین حال روزه داران به فتاوای مرجع خویش مراجعه فرمایند چون بعضی مراجع دیدگاه های متفاوتی دارند از احتیاط واجـب ، احـتیاط مستحب، بهتر است خودداری کند.اجتناب خالی از وجه نیست

مسئلهٌ(۹):

استفاده از اسپری که بصورت پـودر گـاز از راه دهـان به ریـه ها میرسد ، برای کسانیکه مبتلا به تنگی نفس هستند اشکالی ندارد

مسئلهٌ(۱۰):

ریختن دارو در چشم مبطل روزه نمی باشد

صله ارحام:

قال الله تعالی:

وَ یَـقْطَعُـونَ مـا أمَـرَ اللهُ بـِهِ أنْ یُـوصـَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْاَرْضِ اولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ(۱)

و پیوندهائی را که خدا دستور داده بر قرار سازند قطع می‏نمایند، و در جهان فساد می‏کنند، اینها زیانکارانند

الف:ارحام چه کسانی هستند؟

ابتدا لازم است مصادیق ارحام را مشخص کنیم تا موضوعات مربوط بعدی هر چه بهتر روشن گردد مستفاد از مفاد روایات متعدد گسترده بودن دایره ارحام است یعنی تمامی فامیل را در بر می گیرد و دلیلی بر اختصاص آنها به فامیل درجه یک وجود ندارد

مرحوم نراقی در معراج السعاده می نویسد:

مراد از رحم که صله آنها واجب و قطع آن حرام است هر خویشی نسبی است که به خویشی معروف باشد اگر چه نسبت بسیار دوری داشته باشد و محرمیتی در میان نباشد(۲)

لکن در چگونگی صله میان ارحام اختلاف وجود دارد مثلا صله ای که درباره فامیل درجه اول مانند پدر،مادر،برادر و خواهر است غیر از صله ای است که در حق بستگان درجه دوم و سوم انجام می گیرد

ب:مقصود از صله چیست؟

صله یک معنای عرفی دارد و عبارت از داشتن نوعی رابطه با فامیل است و این رابطه مختلف است از قبیل:

۱-بعهده گرفتن نفقه پدر و مادر در صورت نیازمندی

۲-عیادت کردن از مریضان فامیل

۳-دستگیری از فامیل فقیر و نیازمند

۴-کمک مالی کردن به فامیل بدهکار

۵-تماس گرفتن با آنان و پرسیدن حالشان

۶-حداقل سلام کردن به آنان

 

رسولخدا(ص) فرمود:

صِلُوا اَرْحامَکُمْ وَلَوْ بِالسَّلامِ(۳)

صله ارحام خود کنید حتی اینکه سلام کردن باشد

امام صادق(ع) می فرماید:

صِلْ رَحِـمَکَ وَلَـوْ بِشـَرْبـَهٍ مِـنْ مـاءٍ

یعنی پیوند خویشاوندی خویش را حتی با جرعه ای از آب محکم کن

 

و در ادامه همان روایت می فرماید:

وَ أفْضَلُ ما یُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ کَفُ الاذی عَنْها(۴)

یعنی بهترین راه خدمت به آنان این است که لااقل از تو آزار و مزاحمتی نبینند

فلسفه صله ارحام:

در روایات متعدد فلسفه صله ارحام بیان شده است که ریشه همه آنها به وحدت و انسجام بر می گردد دین مقدس اسلام وحدت را در چند مرحله تبیین کرده است

۱-وحدت در میان اعضای خانواده

۲-وحدت در میان خویشاوندان

۳-وحدت در میان کل جامعه اسلامی

در هر جامعه ای که تمدن پیشرفت و توسعه وجود دارد در سایه وحدت و انسجام مردم آن بوده است و در هر کشوری عقب ماندگی و بدبختی حاکم است در گرو اختلاف می باشد

آثار و برکات صله ارحام:

در روایات متعدد آثار و برکاتی برصله ارحام بیان شده است از جمله:

۱-موجب آبادانی می شود

رسولخدا(ص) فرمود:

صِلَهُ الرَّحِمِ تَعْمُرُ الدِّیارَ وَ تَزیدُ فِـی الْاَعْمارِ وَ اِنْ کانَ اَهْلُها غَیْرَ اَخْیارِ(۵)

پیوند با خویشاوندان شهرها را آباد می سازد و بر عمرها می افزاید هر چند انجام دهندگان آن از نیکان نباشند

پی نوشت:

(۱)سوره بقره آیه شریفه ۲۷                             

(۲)معراج السعاده /نراقی ص ۴۰۶                                             

(۳)بحار الانوار/مجلسی ج۷۴ ص ۱۰۴

(۴)سفینه البحار /محدث قمی ج۱ ص ۵۱۴

(۵)سفینه البحار/محدث قمی ج۱ ص ۵۱۴